loading...
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا
خانم چالاک بازدید : 39 پنجشنبه 01 تیر 1402 نظرات (0)

مراسم عروسی قوم کرد

جهت خرید لوازم جهیزیه اینجا کلیک کنید 

مراسم عروسی در منطقه کردستان ازدواج های فامیلی زیادی دارد و دوست دارند که دختر و پسر های نزدیک با هم ازدواج کنند. یکی از رایج ترین ازدواج ها ازدواج دختر عمو و پسر عمو می باشد. در قدیم عروسی ها بیش از ۳ روز و گاهی تا ۷ روز طول می کشید که جدیدا به یک روز تبدیل شده است. در بعضی از مناطق کردستان مراسم شوگر یعنی (شبگرد) یک شب قبل از عروسی برگزار می شود و مهمان های نزدیک شب را در آن جا مانده و از آن ها خیلی خوب پذیرایی می شود. 

مراسم عروسی در کردستان

خواستگاری در کردستان به این صورت شکل می گیرد که اگر پسر قصد ازدواج داشته باشد موضوع را با خانواده خود در میان گذاشته و شروع به تحقیقات درباره خانواده و دختر می کنند. از نزدیکان خود و یا کسی که می دانند به خانواده دختر نزیدیک است را انتخاب و به خانه دختر می فرستند تا موضوع را با آن ها در میان بگذارند. بعد از انجام این موضوع اگر خانواده دختر راضی باشند یک وقت را برای روز خواستگاری تعیین و بعد از مراسم خواستگاری شروع به تحقیقات می کنند. 

بعد از خواستگاری اگر جواب دختر و خانواده اش مثبت بود مراسم هایی صورت می گیرد که در ادامه هر یک را توضی خواهیم داد. این مراسمات عبارتند از شیرینی خوران یا همان نامزدی، پاگشایی، عقدکنان، لباس بریدن، حنابندان، شوگر(شبگرد)، عروسی و پس از عروسی. 

انجام مراسم های عروسی در کردستان

 شیرینى‌خوران: به این صورت است که بعد از مراسم خواستگاری و جواب مثبت خانواده دختر و دختر تقریبا یک هفته تا دو هفته طول می کشد مراسم شیرینی خوران شروع می شود. مراسم شیرینی خوران که همان نامزدی است خانواده پسر و به خانه دختر رفته و یا هر دو با هم سالنی را اجاره و مراسم نامزدی انجام و حلقه ها را در دست یک دیگر می کنند.

پاگشایی: مراسم پاگشایی اینگونه است که  بعد از مراسم نامزدی در یک وقت معین خانواده عروس برای شام به منزل خانواده داماد دعوت می شوند و کادویی برای عروس در نظر می گیرند.

 لباس بریدن: در این روز دختر و پسر که گاهی خاواده هایشان را نیز با خود می برند به خرید رفته و لباسهای مراسم عروسی را تهیه می کنند.
 حنابندان و شوگر: یک هفته و یا یک روز قبل از عروسی مراسم حنابندان صورت می گیرد. در این مراسم دختران دم بخت از قوم و خویشان نزدیک به در دست گرفتن سینی های بزرگ که روی آن لباس های عروس می باشد به دور عروس می چرخند.

عروسی: ۴ روز قبل از عروسی شروع به پخش کردن کارت عروسی می کنند و مراسم عروسی را برای شام یا نهار در سالن و یا منزل برگزار می کنند. و در مراسم نزدیکان عروس و داماد برای دادن کادوی عروسی به نزد عروس و داماد می روند.

پس از عروسی: بعد از حدود ۳ روز و گاهی صبر می کنند یک هفته طول بکشد خانواده عروس و فقط زن ها ازجمله، مادر بزرگ ها، خواهر، عمه، خاله، زن دایی، دختر عمع، دختر دایی، دختر عمو و … جمع می شوند. پس از جمع شدن به منزل عروس و داماد رفته و کادوهایی برای آن ها می گذارند.

 

انجام مراسم های عروسی در کردستان

 

مراسم ازدواج، استان ایلام

همانطور که می دانید هر شهری آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد و مراسم عروسی در هر شهری به گونه ای برگزار می شود. مراسم خواستگاری در ایلام نیز با حضور بزرگتر ها از جمله کدخدا و ریش سفیدان برگزار میشود. یک روز را تعیین و به منزل دختر برای خواستگاری می روند و به چای و شیرینی از آن ها پذیرایی می کنند. تفاوتی که در مراسم خواستگاری ایلامی ها با بقیه استان ها وجود دارد این است که در همان مراسم خواستگاری درباره شیربها صحبت می کنند و لیستی از جهزیه آماده و به خانواده داماد تحویل می دهند. در اخر مراسم نیز داماد دست پدر عروس را می بوسد.

مهریه به رسم ایلامی ها

یکی از آداب و رسوم مردم ایلام که در مراسم خواستگاری صورت می گیرد بحث مهریه و شیربها می باشد. مهریه  شیربها همگی به عهده داماد است و از دیگر هزینه هایی که باید پرداخت کند بهای شیرینی است. مراسم عروسی در ایلام به صرف نهار است و تمام هزینه به عهده داماد می باشد. بعد از صرف نهار مردان مراسم را ترک می کنند و زن ها باقی می مانند. عروس را به یک اتاق می برند و لباس دزیرانی را بر تن او می کنند و دور عروس حلقه و شروع به  خواندن آواز و رقص می کنند.

برگزاری مراسم عروسی در ایلام

مراسم عقد و عروسی در گذشته تنها با حضور اقوام درجه یک عروس و داماد برگزار می شد. آن ها اینگونه بودند که نه دختر به غریبه می دادند و نه دختر از غریبه می گرفتند. دلیل این کار آن ها این بود که بر این باور بودن که فامیل حتی اگر گوشت تو را بخورد استخوامت را دور نمی اندازد. د رکنار یک دیگر شادی نمی کردند و مردان و زنان از یک دیگر جدا بودند. ایلامی های عزیز با پوشیدن لباس محلی زیبایشان رقص و پایکوبی می کردند و مسابقه اسب سواری نیز برگزار می کنند. کادوی پدر عروس یک قطعه زمین زراعی است که به عروس می دهد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 209
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 343
  • بازدید سال : 6,397
  • بازدید کلی : 9,022