loading...
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا
خانم چالاک بازدید : 28 چهارشنبه 17 خرداد 1402 نظرات (0)

مکان های دیدنی استان کردستان

زیباترین مکان های دیدنی کردستان که مجذوب آن‌ ها خواهید شد!

یکی از استان هایی که برای سفر رفتن می تواند گزینه خیلی خوبی باشد استان کردستان می باشد. این استان از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است و بهترین روستاهای گردشگری در این استان قرار دارد.از طبیعتی بسیار سرسبز دارد و آب و هوای آن مطبوه و کوهستانی می باشد. استان کردستان یکی از استان های ایران است که شهر سنندج مرکز آن می باشد. این استان در قسمت برغی کشور قرار دارد و با کشور عراق هم مرز می باشد. در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد در بهار طبیعیتی سبز، در تابستان محیطی پر از گلها و درختان سبز، در پاییز جنگلی زرد و رنگی با طیف نارنجی بسیار زیبا و در زمستان پر از برف که در بعضی از مناطق آن در تابستان نیز وجود دارد. در این مطلب به مکان های دیدنی کردستان می پردازیم پس با ما همراه باشید.

مسجد جامع سنندج

در استان کردستان مسجدی بسایر معروف وجود دارد دارد که در دسته آثار تاریخی به حساب می آید. این مسجد از آثار به جا مانده دوران قاجار و در دوران فتحلی شاه و به دستور والی کردستان ساخته شده است.  برای ساخت آن از کاشی های فیروزه ای رنگ استفاده کرده اند. یکی دیگر از ویژگی هایی این مسجد زیبا قرینه سازی آن است. دارای ستون، کتیبه، شبستان و پنجره های زیبایی می باشد و در ضلع شمالی خیابان امام قرار دارد.

 

مسجد جامع سنندج

 

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر

سنندج از مناطق کوهستانی کشور می باشد به همین دلیل دارای مناطق دیدنی و تفریحی بسیاری است. از مناطقی که سالیانه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر می باشد که آن را  در دامنه کوه آبیدر ساخته اند. ابیدر یک کلمه کردی است و به معنای مکانی است که آب فراوانی در آن جاری است. به این دلیل این مکان را اینگونه نام گذاری کرده اند زیرا چشمه های آب فراوانی از این کوه جاری می شود. مجموعه تفریحی آبیدر در بخش غربی شهر و در بین کوه های آبیدر قرار گرفته است.

پوشش گیاهی بسیار زیبایی دارد و دارای تعدادی باغ و چشمه می باشد از این رو به این منطقه را پارک کوهستانی نام گذاری کرده اند. از کوه های کوچک و بزرگ تشکیل شده است که ارتفاع آن ها ۲/۲۵۰ و ۲/۳۵۰ است. وقتی به باای این کوه می روید می توانید تمام شهر را در زیر پای خود احساس کنید و شاهد زیباترین صحنه باشید.

بازار سنندج

هر شهری بازار مخصوص به خود را دارد. بازار یکی از قسمت های مورد علاقه هر خانمی است و به هر شهری که بروند حتما به آن سر می زنند. رفتن به بازار های قدیمی احساس خیلی خوبی به افراد منتقل می کند و این مکان ها حس بهتری دارد. بازار سنندج نیز به دلیل  قدمت زیادی که دارد از آثار تاریخی استان کردستان به حساب می آید. این بازار را در دوره صفویه ساخته اند و با الهام از میدان نقش جهان آن را به شکل مستطیل در آورده اند. بازار های دیگر ایران به صورت خطی ساخته شده اند و بر عکس بازار تاریخی سنندج می باشند.

 

بازار سنندج

 

عمارت آصف در سنندج (خانه کرد)

از زیباترین جاهای دیدنی که پیشنهاد می شود حتما به آن جا بروید عمارت آصف یا خانه آصف می باشد. ساخت این مکان زیبا نیز به دوران صفویه بر می گردد و به آن خانه کرد نیز گفته می شود. این عمارت نشان دهنده نماد و هویت فرهنگی مردم کرد است و از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان به حساب می آید. فردی به نام آصف اعظم این مکان را ساخته است که در دوره های عدی یعنی قاجار و پهلوی قسمت های دیگری به این مکان اضافه کرده اند. دارای گچ بری های زیبا، مقرنس و معماری های بی نظیری می باشد.

حمام خان سنندج

در استان سنندج جای دیدینی زیبایی وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. حمام خان سندج که در ظلع شمالی بازار سنندج و در جنب مسجد داروغه این شهر قرار گرفته است می باشد. این حمام قدمت زیادی دارد و به سال ۱۲۲۰ و زمان حاکمیت امان الله خان اردلان والی کردستان بر می گردد. این بنا در زمان حکومت فردی به  نام فرهاد میرزای معتمدالدوله که عموی ناصرالدین شاه بود در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی بازسازی شد. در قسمتی از حمام خان سندج کتیبه هایی یافت می شود که با آهنگری های ظلع های جنوبی و شمالی سکو های حمام سرد تزئین شد هاست که مین نکته  نشان دهنده یه مرمت در سال ۱۲۹۵ می باشد.

عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)

به عمارت سالار سعید موزه سنندج نیز گفته می شود که یکی از ساختمان های تاریخی شهر سنندج به حساب می آید. این بنای تاریخی در خیابان امام واقع شده است که در ان از اجسام تاریخی استان سنندج و شهر های اطراف نگهداری می شود. ملا لطف الله شیخالسلام سفارش ساخت عمارت سالار سعید را  داده است. این عمارت در حال حاضر به دو بخش تبدیل شده است که بخشی از آن به اداره فرهنگ واگذار شده شده است.

ادامه مطالب ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 289
  • بازدید ماه : 289
  • بازدید سال : 6,343
  • بازدید کلی : 8,968