loading...
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا
خانم چالاک بازدید : 30 دوشنبه 18 مهر 1401 نظرات (0)

دستگاه اسپرسو ساز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

امروزه اسپرسو و قهوه جزء محبوب ترین نوشیدنی ها در میان بسیاری از افراد است و برای نوشیدن یک فنجان قهوه وقت زیادی را صرف رفتن به کافی شاپ ها می کنند. با خرید یک دستگاه اسپرسو ساز خانگی می توانید خودتان در منزل این نوشیدنی ها را در کمترین زمان ممکن تهیه نمایید. ما در این مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی را به طور کامل به شما عزیزان آموزش می دهیم پس تا آخر این آموزش با فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا همراه باشید.

 

طرز استفاده از دستگاه اسپرسو ساز خانگی

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدنی هایی مانند قهوه و اسپرسو علاقه دارید بهتر است طرز استفاده از این محصول را یاد بگیرید تا خودتان در منزل بتوانید در کمترین زمان ممکن یک فنجان قهوه با کیفیت را درست کنید. کار با این دستگاه چندان ساده نیست و در همان ابتدا نمی توانید قهوه و اسپرسو خوشمزه ای تهیه کنید و باید تمرین و تکرار داشته باشید. در این مقاله تمام نکاتی را که باید برای درست کردن قهوه و اسپرسو بدانید بیان کرده ایم. اسپرسو نوعی نوشیدنی فوق العاده غلیظ است که برخلاف قهوه که تنها عصاره دانه های قهوه است شامل کرم نیز است. دستگاه اسپرسو ساز به کمک پمپ فشار، دیگ بخار و پرتافیلتر آب گرم را از میان دانه های قهوه عبور می دهد و نوشیدنی اسپرسو را تهیه می کند.

 

مراحل کار با دستگاه اسپرسو ساز

برای استفاده از اسپرسو سازهای خانگی ابتدا مخزن آب را خارج کنید و آن را بشویید. مخزن آب را تا مقدار لازم پر از آب کنید در جای خود قرار دهید. قفل پرتافیلتر را باز کنید و پودر قهوه را داخل سبد پرتافیلتر بریزید. برای نتیجه بهتر سطح قهوه را با دست کاملا صاف کنید و به کمک تمپر قهوه آن را فشار دهید تا کامل یکدست شود. فشرده سازی دانه های قهوه نباید بیش از حد باشد زیرا ممکن است نوشیدنی کیفیت لازم را از دست بدهد. بعد از اینکه پودر قهوه را داخل پرتافیلتر ریختید آن را در هد گروپ دستگاه قرار دهید و قفل کنید. قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید مطمئن شوید نازل بخار در حالت روشن قرار گرفته است. سیم دستگاه را به برق وصل کنید و آن را از طریق پنل روشن کنید.

 

مراحل کار با دستگاه اسپرسو ساز

 

تهیه اسپرسو با اسپرسو ساز خانگی

بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید صبر کنید تا چراغ نشانگر محصول به رنگ سبز دربیاید. بعد از روشن شدن چراغ نشانگر فنجان را در زیر هد گروپ قرار دهید. دکمه خروج قهوه را بزنید و بعد از پر شدن فنجان دوبار دکمه مورد نظر را فشار دهید. برای افرادی که می خواهند کف شیر تهیه کنند می توانند از طریق نازل بخار کف شیر به دست آمده را داخل فنجان بریزند. حالا سیم برق دستگاه را از پریز برق بکشید و قفل پرتا فیلتر را باز کرده و آن را از هد گروپ خارج کنید. دانه های قهوه موجود در سبد پرتافیلتر را خارج کنید و سبد و پرتافیلتر را بشویید. آن را با دستمال نرم و لطیف خشک کنید و در جای خود قرار دهید. برخی از اسپرسو سازها مجهز به سینی چکه گیر هستند می توانید این دو قطعه را هم بشویید.

 

نکاتی که باید برای استفاده از اسپرسو ساز رعایت کنید

برای اینکه یک فنجان نوشیدنی با کیفیت درست کنید باید به نکات مختلفی توجه کنید که ما در ادامه مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی آن ها را بررسی می کنیم.

تهیه اسپرسو باکیفیت بر اساس آب و نحوه آسیاب کردن

یکی از مهم ترین نکات برای تهیه اسپرسو دم کردن آن است که به عوامل مختلفی مانند آب، آسیاب قهوه، زمان، دما، فشرده سازی و ... بستگی دارد. کیفیت اسپرسو به طعم و بوی آب بستگی دارد به همین دلیل چنانچه آب لوله کشی شما دارای رسوب است باید از دستگاه تصفیه استفاده کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام استفاده از اسپرسو ساز به آن توجه کنید نحوه آسیاب کردن قهوه است. دانه های قهوه را باید به طور کامل آسیاب کنید زیرا برای تهیه اسپرسو دانه های قهوه باید همانند نمک خوراکی باشد.

تهیه نوشیدنی اسپرسو بر اساس مقدار قهوه و دما

از دیگر نکات مهم مقدار پودر قهوه است که باید برای تهیه یک نوشیدنی دبل چیزی حدود 18 تا 21 گرم قهوه به کار ببرید. دما نیز از نکات مهم برای درست کردن نوشیدنی با کیفیت است. دمای استاندارد برای دم کردن قهوه دمایی در حدود 90.5 تا 96 درجه سلسیوس است که با استفاده از دماسنج روی بدنه دستگاه می توانید آن را تنظیم کنید. از دیگر نکاتی که باید به آن ها توجه کنید می توان به زمان، فشرده سازی پودر قهوه، توجه به اندازه پرتافیلتر و تمپر اشاره کرد.

 

قطعات دستگاه اسپرسو ساز

داشتن آگاهی و شناخت اجزا و قطعات دستگاه اسپرسو ساز خانگی بسیار مهم است. این شناخت می تواند در طرز استفاده و همچنین عیب یابی و تعمیر محصول به شما کمک کند. قطعات اسپرسو ساز به طور کلی از منبع آب، پمپ آب، دیگ بخار، نازل بخار، روکش لوله بخار، هد گروپ، تمپر قهوه، پرتافیلتر، بورد، قطعات یدکی مانند واشرها، فنرها، میکروسوئیچ، ترموستات و ... تشکیل شده است. در ادامه این مقاله به معرفی کامل هر کدام از اجزای اسپرسو ساز خانگی می پردازیم.

منبع آب اسپرسو ساز

منبع آب از اصلی ترین قطعات دستگاه اسپرسو ساز است که در مدل های خانگی و حرفه ای با هم تفاوت دارد. اکثر اسپرسو سازهای خانگی که برای تهیه اسپرسو و لاته مناسب هستند مجهز به منبع آب و نشانگر سطح آب هستند. در برخی دیگر از مدل های اسپرسو ساز خانگی آب را از اتصال لوله کشی به یک منبع آب جداگانه تامین می نمایند.

 

منبع آب اسپرسو ساز

 

پمپ آب اسپرسو ساز

پمپ آب از مهم ترین قطعات اسپرسو ساز محسوب می شود و حکم قلب را برای دستگاه ایفا می کند. اهمیت این قطعه به این دلیل است که آب گرم از منبع آب خارج و از طریق پمپ آب وارد دیگ بخار می شود. عملکرد پمپ آب بدین گونه است که فشار لازم را برای عبور از میان دانه های ریز قهوه به آب اضافه می کند. فشار آب داغ برای عبور از دانه های قهوه باید چیزی در حد 9 بار باشد و پمپ آب فشار آب را به این میزان می رساند. پمپ آب در برخی از اسپرسو سازهای قدیمی دستی است و باید اهرم آن به صورت دستی حرکت کند تا آب از میانه دانه های قهوه عبور کند. اسپرسو سازهای مدرن مجهز به پمپ آب برقی هستند و اغلب از پمپ های الکتریکی لرزشی یا چرخشی استفاده شده است.

 

پمپ آب اسپرسو ساز

 

دیگ بخار اسپرسو ساز

یکی از حساس ترین و دقیق ترین قطعات اسپرسو ساز خانگی دیگ بخار است زیرا وظیفه تنظیم فشار، دما و گرمای آب را بر عهده دارد. همانطور که می دانید در تهیه قهوه و اسپرسو کوچکترین تغییر در دمای آب بر کیفیت نوشیدنی تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که با اسپرسو سازهای ارزان قیمت نمی توان یک فنجان قهوه ی باکیفیت درست کرد. دیگ بخار اسپرسو سازهای خانگی برای کنترل دقیق دما مجهز به PID هستند و این امکان را برای کاربر فراهم می کنند دمای مورد نظر خود را تنظیم کنند. PID نوعی کامپیوتر ساده است که به عنصر گرمایشی وصل شده و با قرار دادن یک دماسنج به طور مداوم دمای دیگ را بررسی می کند. در صورتی که دمای دیگ از حد مشخص شده عبور کند، عنصر گرمایش طبق برنامه ریزی های قبل روشن و خاموش می شود.

 

دیگ بخار اسپرسو ساز

نازل بخار اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز تنها برای تهیه نوشیدنی محبوب اسپرسو کاربرد ندارد بلکه قابلیت های دیگری نیز دارد. یکی دیگر از قابلیت های این محصول ساخت کف شیر است که برای تهیه کاپوچینو و لاته های مختلف از آن استفاده می شود. تولید کف شیر از طریق نازل بخار انجام می شود به همین دلیل نازل بخار از پرکاربردترین اجزای اسپرسو ساز خانگی است. برای تولید بخار باید آب درون اسپرسو ساز  کاملا جوش بیاید و سپس بخار از نازل دستگاه بیرون بیاید. روکش لوله بخار نیز از قطعات اسپرسوساز محسوب می شود که برای تمیز نگه داشتن نوک نازل بخار و جلوگیری از خروج بیهوده بخار است.

 

نازل بخار اسپرسو ساز

 

هد گروپ اسپرسو ساز

هد گروپ محل خروج نوشیدنی از دستگاه اسپرسو ساز است و از اصلی ترین قطعات می باشد. تمامی هد گروپ ها از چهار بخش پرتا فیلتر، محل قفل کردن پرتا فیلتر، مسیر فعال کردن پمپ دستگاه و مسیر انتقال آب از دیگ بخار به پرتا فیلتر تشکیل شده اند. برای تهیه قهوه باید پودر قهوه را داخل پرتا فیلتر بریزید و سپس آن را به هد گروپ ببندید. با کارکردن دستگاه آب گرم از میان دانه ها عبور کرده و نوشیدنی از طریق هد گروپ به درون فنجان ریخته می شوند.

 

هد گروپ اسپرسو ساز

 

تمپر قهوه اسپرسو ساز

برای تهیه نوشیدنی قهوه و اسپرسو باید ابتدا دانه های قهوه به خوبی فشرده شوند. قطعه تمپر قهوه برای فشرده سازی و یا تمپ کردن قهوه است. برای استفاده از این قطعه باید پودر قهوه را داخل پرتا فیلتر ریخته و سپس آن را با دست صاف کرده و به وسیله تمپر قهوه آن را فشار دهید. توجه کنید که فشردگی قهوه بیش از حد نباشد زیرا فشرده بودن آن باعث دشوار شدن عبور آب از دانه های قهوه و در نتیجه سوختن قهوه می شود.

 

تمپر قهوه اسپرسو ساز

 

پرتافیلتر یا فیلتر اسپرسو ساز

پرتافیلتر یکی از اصلی ترین قطعات اسپرسو ساز خانگی محسوب می شود. این قطعه شامل یک سبد و فیلتر فلزی است که به یک دسته متصل شده است. برای تهیه نوشیدنی باید پودر قهوه را داخل قطعه ریخته و سپس با استفاده از تمپر قهوه آن را فشار دهید. بعد از انجام این مراحل پرتافیلتر را باید به هد گروپ دستگاه وصل کنید و آن را روشن کنید. پرتافیلترها بسته به نوع اسپرسو ساز از ابعاد و سایزهای مختلفی برخوردار هستند. رایج ترین نوع پرتافیلتر دو سایز 53 و 58 سانتی متری است که اکثر اسپرسو سازهای موجود در بازار مجهز به این دو نوع هستند. ابن دو مدل هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت آن ها در سایز سبدشان است. در هنگام خرید پرتافیلتر به سایز خیلی توجه کنید زیرا اگر سبد سایز 53 را در جای سبد سایز 58 قرار دهید نوشیدنی کیفیت پایینی خواهد داشت.

 

پرتافیلتر یا فیلتر اسپرسو ساز

 

بورد اسپرسو ساز

بورد اسپرسو ساز یکی از قطعه های مهم دستگاه اسپرسو ساز است که جزء اجزای الکترونیکی دستگاه است. وظیفه بورد این است که تمام کارهای باریستا که به صورت دستی باید انجام دهد را به طور اتوماتیک و خودکار انجام دهد. این قطعه الکترونیکی تمام مراحل تولید اسپرسو را بدون کوچکترین خطا انجام می دهد.

تا این قسمت از مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی با مهم ترین و اصلی ترین قطعات آن آشنا شدیم. قطعات دیگری از جمله قطعات یدکی و مایع جرم گیر اسپرسو ساز نیز وجود دارد که دانستن آن ها کمک زیادی به ما نمی کند و افراد مجرب و حرفه ای با آن ها سروکار دارند.

 

معرفی چند مدل از بهترین اسپرسو سازهای خانگی

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که بهترین اسپرسو ساز خانگی از کدام مارک و چه مدلی است ما در این قسمت از مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی چند مدل از بهترین و پرفروش ترین اسپرسو سازها را به شما عزیزان معرفی می کنیم. قطعا در میان کالاهای متنوع در بازار، لوازم خانگی بی کیفیت نیز دیده می شود پس برای یک خرید دلچسپ و رضایت بخش تا آخر با ما همراه باشید.

اسپرسو ساز نوا

شرکت نوا یک شرکت محبوب ژاپنی است که حدود 35 سال از سابقه درخشان این برند می گذرد. برند نوا در زمینه طراحی و ساخت لوازم خانگی بسیار موفق بوده است و از شهرت زیادی برخوردار است. اسپرسو سازهای تولید برند نوا بسیار منحصر به فرد و خاص هستند. تمام مدل ها دارای بدنه ای از جنس استیل ضدزنگ هستند و ظاهری زیبا و مدرن دارند. توان مصرفی و فشار بخار مناسب از امکانات دیگر این محصولات است. اسپرسو ساز نوا مدل 159 و مدل 158 از پر فروش ترین مدل های این شرکت است. این محصولات قابلیت تهیه انواع نوشیدنی های گرم از جمله اسپرسو، آب جوش، کاپوچینو، لاته و ... را دارند.

 

اسپرسوساز نوا مدل 158 اسپرسوساز نوا مدل 159

 

اسپرسو ساز یونیک

محصولات یونیک تحت لیسانس کشور انگلیس می باشند اما در کشور چین مونتاژ می شوند. یونیک برندی معتبر در زمینه لوازم آشپزخانه است و همانطور که از نامش پیداست کاملا خاص و یونیک است. محصولات یونیک تنوع بسیار بالایی دارند و در همین مدت زمان کم از برخی برندها موفق تر است. اسپرسو ساز یونیک مدل 001 از جدیدترین مدل های این شرکت است که بسیار پرفروش است. یک دستگاه نیمه صنعتی قدرتمند است که بدنه از استیل ضدزنگ می باشد. یکی از ویژگی های خوب این دستگاه تولید کف شیر در تهیه انواع کاپوچینو و کافه لاته است. اسپرسو ساز یونیک مدل 5213 نیز از دیگر مدل های محبوب این شرکت است.

اسپرسوساز یونیک مدل 5213 اسپر سو ساز یونیک مدل 869

اسپرسو ساز گوسونیک

گوسونیک یک برند ترکیه ای است که مونتاژ محصولات آن در کشور چین می باشد. این برند که در میان مردم با گاسونیک نیز تلفظ می شود یکی از برترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در منطقه خاورمیانه است. اگر قصد خرید بهترین اسپرسو ساز را دارید بدون شک برند گوسونیک انتخاب بسیار خوبی برای شما است. اسپرسو ساز گوسونیک مدل 869 یکی از بهترین مدل های این شرکت است که در مقایسه با سایر برندهای خارجی از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار است. توان این مدل 1200 وات است و نوع فیلتر آن دائمی و ظرفیت مخزن آن 1.8 لیتر است.

اسپرسو ساز گوسونیک مدل GEM-869

اسپرسو ساز دونالکس

امروزه تنوع بسیاری از اسپرسو سازها در بازار وجود دارد و برای خرید یک دستگاه با کیفیت باید با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. برند دونالکس یکی از گزینه هایی است که ما خرید محصولاتش را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. محصولات دونالکس تخت لیسانس کشور ایتالیا هستند و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. اسپرسو ساز دونالکس مدل 195 از مدرن ترین اسپرسو سازهای موجود در بازار است. این محصول دارای توان 1100 وات و فشار بخار 20 بار است و با ظاهری زیبا و شکیل و جنس بدنه استیل ضدزنگ بسیار پرطرفدار است. اسپرسو ساز دونالکس مدل 195 نیز از دیگر مدل های با کیفیت این شرکت است که از قیمت مناسبی برخوردار است.

اسپرسوساز دونالکس مدل DN-195 اسپرسوساز دونالکس مدل DN_395

اسپرسو ساز دلونگی

مطمئنا افرادی که علاقه زیادی به نوشیدنی قهوه و اسپرسو دارند با اسپرسو سازهای برند دلونگی آشنایی دارند. دلونگی یکی از معتبرترین و بهترین برندهای دنیا است که در زمینه تولید اسپرسو ساز بسیار موفق بوده است. تنوع مدل های اسپرسو ساز دلونگی بسیار بالاست و اکثر مصرف کنندگان از محصولات این برند رضایت دارند. برای خرید بهترین مدل اسپرسو ساز به نکاتی مانند توان مصرفی، فشار بخار، ظرفیت مخزن، جنس بدنه و امکانات توجه کنید.

 

نتیجه گیری از مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی

نوشیدنی هایی مانند قهوه و اسپرسو امروزه طرفداران بسیار زیادی دارند و وقت زیادی را باید صرف رفتن به کافه ها کرد. با خرید یک دستگاه اسپرسو ساز می توانید خودتان در منزل یا سرکار اسپرسو و قهوه های باکیفیتی را درست کنید. ما در مقاله طرز استفاده از اسپرسو ساز خانگی سعی کرده ایم تمام نکاتی را که برای تهیه یک فنجان قهوه لازم است بدانید را به شما عزیزان آموزش بدهیم. برای نتیجه بهتر تمام قطعات اسپرسو ساز را معرفی کردیم و چند مدل از اسپرسو سازهایی که در حال حاضر در بازار بهترین هستند را بررسی کردیم. جهت هرگونه سوال در مورد استفاده از اسپرسو ساز می توانید در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید. پشتیبانان فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا در کمترین زمان ممکن سوالات شما را پاسخ خواهند دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 209
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 377
  • بازدید سال : 6,431
  • بازدید کلی : 9,056